Wydawca treści Wydawca treści

Hodowla lasu

Podstawowym zadaniem hodowli lasu jest zachowanie i wzbogacanie lasów istniejących (odnawianie) oraz tworzenie nowych (zalesianie), z respektowaniem warunków przyrodniczych i procesów naturalnych. Hodowla lasu obejmuje zbiór i przechowywanie nasion drzew, produkcję sadzonek na szkółkach, zakładanie oraz pielęgnację i ochronę upraw leśnych oraz drzewostanów.

Odnowienia na powierzchni otwartej.  Zdecydowana większość powierzchni odnowień zrębów przypada na siedlisko Bśw i słabszego BMśw. Marginalną powierzchnię z drzewostanów przewidzianych do zagospodarowywania rębniami zupełnymi zajmują olsy i inne siedliska, głównie z uwagi na ich nieznaczny udział w strukturze siedlisk Nadleśnictwa oraz cenny pod względem przyrodniczym charakter rosnących na nich drzewostanów. Odnawianie na zrębach zupełnych prowadzone jest w oparciu o odnowienie sztuczne z sadzenia i odnowienie naturalne z obsiewu bocznego. Wykonujemy ja na średnio na 145 ha rocznie.
Odnowienia pod osłoną. Z uwagi na dominujący udział So w drzewostanach Nadleśnictwa i zdecydowaną przewagę BMśw i LMśw spośród powierzchni przeznaczonej do zagospodarowania rębniami złożonymi wiodącą rębnią jest IIIa, rzadziej IIIb. Stąd też prace odnowieniowe przy rębniach złożonych polegają głównie na sztucznym odnawianiu gniazd i powierzchni międzygniazdowej. W drzewostanach przewidzianych do użytkowania rębniami złożonymi, o pożądanym składzie gatunkowym, cięcia rębne wykonywane są w latach nasiennych, gdzie odpowiednio wcześnie przygotowano glebę pod obsiew. Nadleśnictwo realizuje również odnowienie pod osłoną na siedlisku Bśw z zastosowaniem rębni IIb lub IIa z naturalnym obsiewem So. W ramach tej grupy zabiegów wykonywane są również podsadzenia produkcyjne na ok. 3 ha rokrocznie. w drzewostanach 30-40letnich, na siedliskach LMśw i żyźniejszych BMśw. Głównym zadaniem podsadzeń jest zwięszenie produkcyjności i jakości drzewostanów, jak również powstrzymanie procesu borowacenia i monotypizacji siedlisk, a w przypadku gruntów porolnych podstawowym ich zadaniem jest zapobieganie dalszemu rozwojowi chorób korzeniowych i zadarnianiu gleby.
Wprowadzenie podszytów. Realizowane jest przez Nadleśnictwo głównie na siedliskach borowych. Zabieg ten ma na celu podniesienie żyzności gleby leśnej, poprawę niekorzystnych układów siedliskowo-drzewostanowych, poprawę stanu zdrowotnego i sanitarnego lasu, a także rozproszenie koncentracji zwierzyny płowej (ochrona upraw i młodników sosnowych).
Zabiegi pielęgnacyjne. Wykonywane zabiegi pielęgnacyjne mają różny charakter w zależności od okresu życia drzewostanu. W okresie uprawy prace pielęgnacyjne obejmują niszczenie chwastów, poprawę formy wzrostu drzew i prowadzenie czyszczeń wczesnych, których celem jest uzyskanie pożądanego składu gatunkowego i zmieszania oraz szybkie doprowadzenie do zwarcia. W okresie młodnika prowadzone są czyszczenia późne poprzez formowanie strzał z utrzymaniem zwarcia; dalsze kształtowanie składu gatunkowego i form zmieszania oraz zapewnienie stabilności drzewostanu. Prace pielęgnacyjne w okresie dojrzewania - trzebieże wczesne - mają na celu dalszą stabilizację drzewostanu, wybór i zachowanie odpowiedniej liczby drzew o najlepszej jakości i największej miąższości. Trzebieże późne wykonywane w drzewostanie dojrzałym mają na celu doprowadzenie go do etapu finalnego, jakim jest drzewostan dojrzały, przy jednoczesnym zapewnieniu wzmożonego przyrostu najlepszych drzew.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Wyniki konkursu pt. "Praca leśnika"

Wyniki konkursu pt. "Praca leśnika"

Z przyjemnością informujemy, że konkurs plastyczny pt.: „Praca Leśnika” zorganizowany przez nasze Nadleśnictwo został rozstrzygnięty! Otrzymaliśmy od Was blisko 130 prac. Komisja miała niezwykle trudne zadanie, ponieważ każda z prac była wyjątkowa i niepowtarzalna jednak po długich obradach jury konkursowe wybrało po trzy zwycięskie w następujących kategoriach wiekowych: 3-6 lat (przedszkole), 7-9 lat (1-3 klasa podstawówki), 10-14 (4-8 klasa podstawówki).


Oto laureaci:

3-6 lat

Aleksandra Kamińska – Przedszkole w Krzeszycach

Jagoda Krótka – Przedszkole w Krzeszycach

Julia Bartoszak – Przedszkole w Lubniewicach

7-9 lat

Nikola Kłosińska – SP w Krzeszycach

Zuzanna Blacharska – SP w Krzeszycach

Oliwia Fornalik – SP w Krzeszycach

10-14 lat

Wojciech Zgierski – SP w Lubniewicach

Antonina Walczak – SP w Lubniewicach

Marta Kręcichwost – SP w Lubniewicach

 

Specjalne wyróżnienia:

Anastasiia Shtenhelova – SP w Lubniewicach

Antonina Jachimowska – SP w Krzeszycach

Wszystkim uczestnikom konkursu bardzo DZIĘKUJEMY za kreatywność i ogromne zaangażowanie, a laureatom serdecznie GRATULUJEMY!